southcoast.reismee.nl

Southcoast 2020

10 augustus

Zeven dagen vóór mijn beoogde vertrekdatum van mijn reis naar zuid Engeland staan alle Corona-seinen vooralsnog op ‘geel’, zodat ik mij voorzichtig durf te wagen aan een eersteentryin mijn reisblog.

Ditmaal staat de zuidkust van Engeland op het programma: vanLand’sEnd naar Dover (en verder). Waarom Engeland en waarom deze route? Eerder al (in 2000) liep ik in 3 maanden tijd van JohnO’Groatsin Schotland naarLand’sEnd in Cornwall. En in 2012 wandelde ik dwars door Frankrijk van Duinkerken naar Barcelona.

Doel van de tocht van dit jaar is om het eindpunt van de ene wandeling (Land’s End) te verbinden met het startpunt (Duinkerken) van de andere. 800 kilometer wandelen voor een abstracte doelstelling als deze lijkt misschien wat buitensporig, maar de zuidkust van Engeland is ook zonder dit hogere doel een fantastische bestemming!

De route die ik heb uitgestippeld voert langs de onstuimige kusten van Cornwall en Devon, over het ruige heuvelland van Dartmoor, langs de geologisch interessante ‘Jurassic Coast’, via het New Forest National Park en de glooiende groene heuvels van de South Downs naar de krijtrotsen van Dover. Daar neem ik de veerboot naar Calais om mijn tocht af te sluiten met het aantikken van de ‘Meridiaan van Parijs’, de leidraad van mijn wandeling in Frankrijk. Onderweg zal ik – voor de vorm natuurlijk – wat cultuur opsnuiven bij de bezichtiging van boeiende steden als Plymouth en Winchester en tijdens een dagtrip naar de wereldvermaarde steencirkel van ‘Stonehenge’.

De afstand van 800 kilometer kan ik met een ontspannen gemiddelde van iets meer dan 20 km per dagin ongeveer 36 dagen afleggen,waarbij er voldoende mogelijkheden zijn voor een aantal rustdagen.

Dus wat let mij nu nog om tent en wandelschoenen in mijn rugzak te gooien en op reis te gaan? Niet veel, maar dan moeten de grenzen nog wel even open blijven, zodat ik tijdig de oversteek van Hoek van Holland naar Harwich (gepland voor aanstaande zondag) kan maken. Dusfingers crossedvoorlopig. En als alles dan goed gaat, kan ik jullie vanaf volgende week op de hoogte houden van mijn nieuwe avontuur in Engeland!

Reacties

Reacties

Maarten Hartman

Hoi René, Wat een leuke verrassing om een bericht van je te ontvangen waarin weer een epische wandelroute wordt aangekondigd. Ik zal in ieder geval mijn mail extra in de gaten houden want je aanstekelijke reisverslagen wil ik niet missen! Heel veel plezier.

mathilde lagendijk

Fijne tocht! Goeie reis en veel plezier.

Cilou

Yay, we mogen weer meelezen! Goeie reis en doe voorzichtig!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!